Totalt antall sidevisninger

onsdag 18. januar 2017

John Green: Faen ta skjebnen

Hazel er 16 år og kreftsyk. Hun vet at hun aldri blir frisk igjen, og i tre år han hun levd med dødsdommen. En dag møtes Hazel og Augustus i en støttegruppe for kreftsyke. Selv om begge vet at de har uflaks, og sjansen for at begge dør unge er stor, begynner de å like hverandre mer og mer. 


Kreftbok
"Kreftbøker suger" sier Hazel i bokromanen, men det gjør ikke denne. John Green har skrevet denne boka med massevis av følelser så denne boka treffer meg  virkelig. Jeg mener at denne boken passer for både gutter og jenter fordi den har et sterkt budskap. Jeg kjenner meg igjen i noen av karakterene, selv om jeg ikke har opplevd alt.
Boken gir meg en større forståelse om hvordan det er å leve med kreft, og tenke over de store spørsmålene i livet. Den fikk meg til å le, gråte og smile.

Utdrag fra boka (hentet fra s.17)
Jeg ville ikke ta heisen, for det å ta heisen er en slags sistefase-aktivitet i støttegruppa, så jeg tok trappa. Jeg forsynte meg med en kjeks og skjenket litt saft i et plastkrus, før jeg snudde meg. En gutt stirret på meg. Jeg var nesten helt sikker på at jeg aldri hadde sett han før. Han var lang og muskuløs på en senete måte, og fikk den støpte barneskole-plast-stolen til å se knøttliten ut. Mahognibrunt hår, rett og kort. Han så ut til å være på min alder, kanskje et år eldre, og han satt med halebeinet helt ute på stolkanten, med aggressivt dårlig holdning og den ene hånden halvveis nedi lomma på de mørke jeansene.

Film vs. bok
Da jeg så på filmen fikk jeg et større bilde av hvordan miljøet er, men da jeg leste boka var det lettere å vite hva de følte og tenkte. Som oftest har ikke filmer med  alle scener som er i
boka, så jeg synes at det er best å lese boka først. I boka har John Green et poetisk språk, men i filmen kommer ikke det frem. 













Fantastisk bok
Jeg synes at denne boken er lettlest. Boken er ikke veldig lang og passer for personer som ikke liker å lese lange bøker. Innholdet er veldig bra og setter følelsene i gang. Jeg gir den en terningkast 6.


                                                        


Tags: romanse, kreft, ungdom, roman


Kilder:
http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungdom/Boeker-for-ungdom/Faen-ta-skjebnen/(tab)/reviews http://news.cision.com/no/vega-forlag/i/terningkast-6,c1365753
http://evansreview.com/entertainment/the-fault-in-our-stars-film-review/7588


Skrevet av Kyla Ina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar