Totalt antall sidevisninger

torsdag 19. januar 2017

Harry Potter og fangen fra Azkaban


                                                                   Velkommen tilbake!
Hei kjære bokelskere! I dag skal jeg ta dere med på en uforglemmelig reise gjennom å fortelle fra denne fantastiske boken. Som dere ser til høyre, så har jeg gitt denne boken terningkast 5. Det skal jeg snakke litt mer om hvorfor, når jeg skal fortelle min mening om boken. «Harry Potter og fangen fra Azkaban», er en bok om trolldom og magi på sitt beste. Jeg er sikker på at dere kommer til å bli tatt med til en uforglemmelig verden, når dere setter dere ned med denne boken. Det gjorde i hvert fall jegJ
 
«Velkommen!» sa Humlesnurr, og skjæret fra vokslysene glitret i skjegget. «Velkommen til et nytt år på Galtvort! Jeg har et par viktige ting å si til dere alle, og siden en av dem er svært alvorlig tror jeg det er best å få den unnagjort før dere blir omtåket av vårt herlige måltid…»  Handling                     
 
I den tredje boken om Harry Potter og vennene hans, skjuler det seg mørke krefter både innenfor og utenfor Galtvort skole for hekseri og trolldom. I fangen fra Azkaban vil nok leseren forstå at fortiden er viktig for det som skal komme til å skje videre i handlingen.
Harry er hjemme i sommerferien. Hans tredje skoleår på Galtvort starter snart og han kan ikke vente med å komme seg vekk fra Dumlingene. Etter å ha blåst opp sin tante Maggen og gjort henne enda tykkere enn hun var, ser Harry ingen annen råd enn å begi seg ut på gaten, en stille kveld. Som han selv sa i boka: «Alt er bedre enn her.» Det skulle han muligens ikke ha gjort, for ikke lenge etter skimter han en stor, svart, hundelignende skikkelse. Denne skikkelsen skal komme til å vise seg flere ganger i handlingen.
Harry, Ronny og Hermine. Det berømte trekløveret vårt som mange har fått en spesiell tilknytning til. I de forrige bøkene tok de oss med på noen ville eventyr, om ikke enda villere i nettopp denne boken. Nye lærere i forsvar mot svartekunster og i stell av magiske vesener vekker oppsikt, men det er imidletid Hermine, Harry og Ronny retter mistenksomheten sin til. Er det noe hun skjuler for dem? Og hvem er den mystiske fangen fra Azkaban? Det sies i hvertfall at han er etter Harry Potter.
 
                                 
                                                       (f.v.) Ronny Wiltersen, Harry Potter og Hermine Grang
 
Min mening om boken, sjanger og virkemidler                  
 
Harry Potter og fangen fra Azkaban er en bok jeg synes er skrevet svært godt. Den er også favorittboken min i Harry Potter – serien. Første gangen jeg leste den, var den så spennende at jeg nesten ikke kunne legge den fra meg. Jeg kunne rett og slett ikke gjøre stort annet enn å sitte med nesen ned i boka.
«Å ha god tid, men ingen bøker, det er graven for et levende menneske.»
 -Lucius Annæus Seneca
 
Boken har noen fantastiske miljø- og naturskildringer. Det jeg synes er så bra med disse skildringene, er at de blir beskrevet gjennom Harry Potterst tanker og følelser. Den synsvinkelen gjør at jeg føler at jeg blir veldig godt kjent med hovedpersonen i boka og jeg får en anledning til å kunne identifisere meg med han. Det som gjør at jeg kanskje likte boken ekstra godt, er det at det er en fantasy bok. Fantasy sjangeren utspiller seg oftest i en verden der det umulige er mulig. Det er ofte oppdiktete dyr eller vesener med i handlingen, og det kan man finne en hel haug av i denne boken. I selve Harry Potter – universet, utspiller handlingen seg i en verden befolket av trollmenn og hekser som tar i bruk trolldom og magi. Man kan  sammenlikne Harry Potter med «Ringenes herre», skrevet av J.R.R. Tolkien. «Ringenes herre» utspiller seg jo også i en verden preget av oppdiktede vesener og skapninger.
Som man  ser på første side, har jeg gitt Harry Potter og fangen fra Azkaban terningkast fem. Hvorfor har jeg gitt den akkurat terningkast fem? Jo, fordi jeg synes boken har en utrolig gripende handling. Det er en spenning i handlingen som gjorde at jeg ble revet med fra første side og det kommer du også sikkert til å bli. Spenningen blir gradvis bygget opp ved at det er ett nytt problem eller nye opplysninger som dukker opp, noe som gjorde at lysten til å lese boken steg inni meg.
Noen virkemidler som driver fram spenningen er blant annet frampek.De språklige virkemidlene som går igjen i boka er tilbakeblikk og ironi. Det dukker stadig opp tilbakeblikk fra da Harry Potters foreldre var i live. Ronny Wiltersen bruker også en hel del ironi når han er misfornøyd med noe. Det må jeg nesten si er litt tilbakeskuende, siden Ronny bruker ganske mye ironi i de første bøkene også. Jeg likte at jeg  kunne se tilbake på de to første bøkene å fundere på om personene har holdt seg statiske eller dynamiske til bok tre.
Jeg håper du som leste denne bokbloggen synes innholdet er interessant og oppsiktsvekkende! Jeg håper virkelig jeg fikk deg til å ville lese Harry Potter og fangen fra Azkaban.
 
                                                     Skrevet av: Andrea Pantelic 9a
                                                     Dato: 10.01.2017
 
 
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                                                           

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar