Totalt antall sidevisninger

tirsdag 24. januar 2017

En mirakuløs bok!: P.J.Palacio




Jeg husker godt hvordan det var å lese denne boka. Den var annerledes og interessant. Jeg ble dratt inn i den og fant meg selv sittende, lesende sent på kvelden. Jeg ble både provosert, glad, trist og engasjert. Jeg ble ikke bare kjent med August (Aggie), men jeg brydde meg om hva som skjedde med ham også. Det er ikke ofte du leser en bok som inspirer deg til å bli et bedre menneske.

Utdrag fra boken: (fra kap. «Helt vanlig» s. 2)

Jeg vet at jeg ikke er en vanlig tiåring. Jeg mener, jo da, jeg gjør vanlige ting. Jeg spiser is. Jeg sykler på sykkelen min. Jeg spiller fotball. Jeg har Xbox. Sånne ting gjør meg vanlig. Vil jeg tro. Jeg føler meg vanlig. Inni meg. Men jeg vet at vanlige barn ikke får andre vanlige barn til å løpe skrikende av sted på lekeplassen. Jeg vet at vanlige barn ikke blir stirret på uansett hvor de går.

Handling:

Mirakel handler om August. August er ikke som alle andre. Han er født med en genfeil som gjør at fjeset hans er deformert. Overalt hvor han går får han forskrekkede og skremte blikk. Det er ikke rart at Halloween er yndlingsdagen hans. Derfor har han fram til nå fått hjemmeundervisning, uten mye kontakt med andre. Helt til en dag når faren foreslår at han starter på Beecher, en helt vanlig skole. Alt August vil er å være vanlig, men hvordan vil hans nye medelever reagere? Vil de klare å se August som den han er og ikke bare for hvordan fjeset hans ser ut?

Hva jeg syntes om boka:

Tekstboks: Forfatter: R.J. Palacio
Oversetter: Rune R. Moen
Utgivelsesår: 2015
432 sider
2. utgave
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205480667

Personlig synes jeg dette er en av de beste bøkene jeg har lest, og jeg tror mange vil være enig med meg. Det er spennende at boka ikke bare er skildret fra August sitt synspunkt, men også fra personene som er viktige i livet hans. Selv om August sine deler kanskje er de mest spennende, er det også fint å forstå hvordan og hvorfor de andre gjør som de gjør. Spesielt rørende synes jeg delene skrevet av Via (søsteren til August) var. De skildrer fint hva slags tanker man kan føle på som storesøster, og skyldfølelsen hun får fordi hun er flau over August er hjerteskjærende. Boka er gripende, morsom, spennende og en bok jeg absolutt anbefaler alle å lese!

Skrevet av: Mai Chi 9B

Bøker å lese etter denne:


Tags:

Mobbing, familie, vennskap, humor, sykdom

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar