Totalt antall sidevisninger

torsdag 5. mai 2011

Mens Blücher Sank





Mens Blücher Sank
Mens Blücher Sank
Mens Blücher sank er en spenningsbok skrevet av Axel Hellstenius som blant annet har skrevet Bønna og gjengen-serien. Boken er basert på en sann historie.
 Den beskriver tankene og følelsene til to personer like før og under starten av Nazi-Tysklands invasjon av Norge i 1940 under Andre verdenskrig. Den har 220 sider og ble utgitt i 2009.
Bjørg bor med moren i Drøbak. Moren er syk og kommer seg ikke opp fra senga.  Bjørg er 16 år og går på skolen. Om ettermiddagen jobber hun i tantens butikk. Bjørg er lei av å pleie moren og frykter hele tiden at krigen kommer til Norge. Hun drømmer hele tiden om å ha et normalt liv.
Karl blir 19 år den 9. april og bemanner kanonen på det nye, flotte skipet Blücher. Mannskapet tror de er sendt ut på øvelse, men når de får utdelt brosjyrer om Norge og væpnede soldater lastes inn med sammen med skarp ammunisjon vet de at dette ikke blir noen vanlig øvelse. Han drømmer om at han er på en seilbåt med en jente han ikke vet hvem er. Han tenker tilbake på tidene før krigen og lengter tilbake.
Begge blir rammet når det starter skuddvekslinger mellom Oscarsborg i Drøbak og Blücher.
Jeg synes boka var veldig spennende. Jeg vil anbefale den til personer som liker litt spenning og drama, men ikke har så veldig mye tid til å lese. Det jeg tror forfatteren prøvde å gjøre da han skrev er at han ville skildre stemningen i Norge like før krigen kom.
Jeg synes den er veldig godt skrevet og etter at jeg hadde lest en side måtte jeg lese en til, og en til og en til.
Den er ganske lettlest.

Bokomtalen er skrevet av Thuan 8C :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar